top of page

4 tapaa kysyä neuvoa pienyrittäjänä

Kirjoitus on osittain käännetty Oode.com englanniksi tehtyjen artikkelien pohjalta. Mikäli haluat myyntiin tähtäävät sivut, niin tsekkaa Oode.com ja käytä koodi "KOHTIUNELMIA", saat -20% hinnasta.


Yrityksen pyörittäminen voi olla vaikeaa, mutta asioita ei tarvitse selvittää yksin.


Yrittäjyyden maailma voi tuntua lumoavalta kaukaa, mutta matka voi olla työläs. Yrityksen perustamisen alkuvaiheet voivat aiheuttaa stressaavia päiviä ja unettomia öitä. Toisin sanoen se ei ole heikkohermoisille.


Useimmille pienyrittäjille yrityksen perustaminen voi tarkoittaa asioiden selvittämistä yksin — imperiumin rakentamista askel kerrallaan – eikä avun hakemista. Kuitenkin, kun kohtaat ongelmia tai esteen tien varrella, minne menet? Kenen puoleen käännyt?


Tutkimukset ovat osoittaneet, että yrittäjät kokevat todennäköisemmin työuupumusta, koska he ovat yleensä intohimoisempia siitä, mitä he tekevät, ja he työskentelevät usein myös yksinään. Siksi avun pyytäminen on erittäin tärkeää oman yrityksen hallinnassa.

Yksinyrittäjä

Mutta miksi on niin vaikea kysyä neuvoa?


Avun pyytäminen voi tuntua yksinkertaiselta, mutta monet ihmiset päättävät tehdä asioita yksin. Psykologiset tutkimukset selittävät, että tämä avun pyytämisen pelko johtuu antautumisen pelosta tai hallinnan puutteesta. Joskus ihmiset eivät halua myöntää, etteivät pysty kaikkeen.


Ironisinta tässä on se, että ihmiset haluavat luonnollisesti auttaa muita.


Neuvojen hakeminen ei ole aina helppoa, tässä 4 tapaa kysyä neuvoja pienyrittäjänä:


1. Tunnista tavoitteesi

Sen ymmärtäminen, että mihin ja miksi tarvitset neuvoja, on ensimmäinen askel yrityksesi kasvuun. Tunnista millaisia neuvoja tarvitset ja mitä neuvoja jo tiedät. Kun tiedät mitä tavoittelet, vastausten löytäminen on helpompaa. Kysy selkeästi mihin tarvitse jeesiä.


Oletetaan, että tarvitset neuvoja digitaaliseen markkinointiin. Sinun on oltava paikassa tai ryhmässä, jossa keskustellaan ja opetetaan pienyrittäjien digitaalista markkinointia. Tämä voi tarkoittaa yritysten omistajien ryhmiin liittymistä tai digitaalisen markkinoinnin asiantuntijan tavoittamista.


2. Etsi mentori

Tutkimukset osoittavat, että "70% mentorointia saavista pienyrityksistä selviää vähintään 5 vuotta, mikä on kaksinkertainen määrä verrattuna mentoroimattomiin yrittäjiin".

Etsi oikea henkilö, jolle puhua. Vanhoina aikoina ihmiset oppivat enimmäkseen käsityönsä oppisopimuskoulutuksen kautta.


Kyse on läheisestä yhteistyöstä asiantuntijan kanssa, joka on ollut siellä, missä olet nyt - joku, jolla oli kerran samat ongelmat ja kysymykset kuin sinulla.


"Yksi mentoreiden suurimmista arvoista on kyky nähdä eteenpäin, mitä muut eivät näe, ja auttaa heitä navigoimaan kurssilla määränpäähänsä." -John Maxwell


Monet itse julistautuneet asiantuntijat tarjoavat mentorointiohjelmia, mutta ennen kuin valitset, esitä muutama kysymys.


Onko sinulla samat arvot?

Onko teillä molemmilla samat näkemykset esimerkiksi työ- ja yksityiselämän tasapainosta? Ovatko he työnarkomaaneja, ja sinä et ole? Jos näin on, saatat joutua kamppailemaan toistenne mieltymysten ja prioriteettien kanssa. On tärkeää, että mentorisi arvot ovat sinun arvojesi mukaisia. Muuten sinun on vaikea rakentaa suhdetta heidän kanssaan.


Ovatko he valmiita jakamaan sen, mitä he tietävät?

On niin paljon menestyneitä yrittäjiä, joiden kanssa voit puhua, mutta kaikilla ei ole sydäntä tai aikaa opettaa, mitä he tietävät liiketoiminnasta. Siksi sinun on tunnettava heidän persoonallisuutensa ja käytettävyytensä - voitko oppia heiltä paljon tietyn ajan puitteissa?


Onko heillä asiantuntemusta, jota sinulla ei ole?

Palaa tavoitteeseesi, opi arvioimaan potentiaalista mentoriasi ja katsomaan, voivatko he vastata kysymyksiisi. Et voi mennä luovan yrittäjän luo ja odottaa heidän antavan sinulle neuvoja myyntiputkista tai sovellusten rakentamisesta.


Tutkimusten mukaan 97% mentorointiohjelmien henkilöistä piti heitä hyödyllisinä. Yllättäen vain noin 37%: lla ammattilaisista on mentoreita. Hyöty, jonka saat mentorin hankkimisesta on tarkastelun arvoinen liiketoiminnan ja ammatillisen kasvun kannalta.



3. Liity pienyrittäjien tukiverkostoon

Mentorit eivät ole ainoita, joilta voit hakea apua. On monia paikkoja saada neuvoja - sinun täytyy vain tietää mistä etsiä.


Teknologia antaa meille vallan etsiä tiettyjä ihmisiä ja resursseja kotoa käsin. Nyt voit vain kirjoittaa hakuun ja etsiä mitä tai ketä tarvitset. Vain muutamalla avainsanalla voit olla yhteydessä muihin pienyrittäjiin ympäri maailmaa, joiden kanssa voit keskustella, kysyä neuvoa tai vaihtaa liikeideoita.


Toki itse suosittelen liittymään JESTOOLS -yhteisöön.


4. Tarjoa jotain vastineeksi

Ilmaista lounasta ei ole olemassakaan. Vaikka on mukava toivoa ilmaista neuvontaa, on myös hyvä tarjota jotain vastineeksi. Tarjousarvo - jotain, jonka voit antaa vastineeksi tarvitsemisestasi neuvoista. Voit esimerkiksi tarjota tiettyä palvelua tai työtä, jota toinen saattaa tarvita omaan liiketoimintaansa. Yksinkertaisesti myös kysymys: "Onko jotain missä voin auttaa sinua?" tekee jo ihmeitä..

Se on mukava tapa kiittää ja mahdollistaa myös "ensi kerralla".


On myös tärkeää tiedostaa, milloin pyytää apua. Toki voit olla riippumaton ja kunnianhimoinen siitä, miten pyörität yritystäsi, mutta aina on asiantuntijoita, joiden neuvoja voisit todella käyttää. Vaikka voi kuulostaa pelottavalta myöntää, että sinulla ei ole aavistustakaan, mitä tehdä seuraavaksi, on niin paljon ihmisiä, jotka haluaisivat auttaa sinua.

JESTOOLS

Tsemppiä ja rohkeutta avun pyytämiseen!


ps. minulle voi myös pistää aina viestiä Instagrammin kautta ja autan kaikkia jollain tavalla eteenpäin.

0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki
bottom of page