top of page
Writer's pictureJohannes Laine

Suomalaiset METTÄ luonnontuotteet valloittavat Japanissa

Kopioin alle blogiini tiedotteen, jonka mimmit oli kirjoittanut. Oli suuri kunnia kun halusivat meidät mukaan - lähdettiin tukemaan kasvua ajatuksillamme ja pienellä sijoituksella muutama kuukausi sitten Power Of People Familyn kanssa. Tästä tulee kova juttu - suosittelen kokeilemaan jos et oo vielä maistanut esimerkiksi yksi lemppareistani nokkospesto!


METTÄ valloittaa Japanissa

Neljä vuotta sitten naisystäväporukalla oli unelma. Nostaa suomalainen maailman puhtain villiruoka ansaitsemalleen paikalle ruokapöytään, osaksi suomalaisten arkea ja saada ihmiset innostumaan lähiluonnosta. Tätä unelmaa lähdettiin toteuttamaan Helsinki Wildfoods -villiyrttiretkien ja ensimmäisten elintarvikkeiden muodossa.

Matkalla huomattiin monia luonnontuotealan ja elintarviketuotannon haasteita pienelle yritykselle. Ymmärrettiin, että ilman omaa tuotantoa elintarvikemyynnillä elääkseen panostus pitäisi suunnata ulkomaille, markkinoille joissa suomalaisesta ruuasta ollaan valmiita maksamaan brändin ja valmistuksen edellyttämää premium-hintaa. 

Ajatus Japanin valtaamisesta heräsi vuosi sitten Business Finlandin Food from Finland -ohjelman puitteissa järjestetyssä tapaamisessa, jossa japanilaiset ostajat pääsivät maistelemaan nokkospestoa, puolukkaksylitolia ja sienipiirakkaa. Vastaanotto oli menestys, jonka pisti alulle pienelle yritykselle ison strategisen muutoksen. Tarvittavan osaamisen ja tiimin kokoonpanoa ryhdyttiin miettimään, rahoitusta ryhdyttiin hakemaan ja toimintaa suunnittelemaan laajemmin skaalautuvaksi. 




METTÄ - Flavours from Nordic forests

Puoli vuotta sitten syntyi tavaramerkkirekisteröintikelpoinen ja selkeästi vientiin tähtäävä brändi METTÄ - Flavours from Nordic forests. METTÄ nordic on brändi, joka viestii vahvasti suomalaisen metsän upeista mauista, puhtaudesta, kestävyydestä, hyvinvoinnista ja hitusen metsään liittyvästä mystiikasta. METTÄ kuljettaa makumatkalle pohjoismaisiin metsiin ja tarjoaa yhden brändin alla kokonaisvaltaisen elämyksen. Parhaita makuja Suomen metsistä ja luonnosta helposti lähestyttävien mausteiden, makeuttajien sekä yrttihaudukkeiden ja –rouheiden muodossa. Lisätietoa tuotevalikoimasta täällä.

METTÄ-tuotteiden ensimmäiseksi pääkohdemarkkinaksi valittiin Japani, monien postitiivisten merkkien johdosta. Suomi on Japanissa Pohjoismaista parhaiten tunnettu, ja japanilaiset arvostavat suuresti suomalaista ruokaa, laatua ja designia. Monelle metsä on myös erityinen paikka, joka herättää positiivisia mielikuvia. 

Vuoden aherruksen jälkeen, yhteistyö maahantuojan kanssa on alkanut ja METTÄ on saanut pientä, mutta hyvin tärkeää jalansijaa Japanissa. METTÄ-tuotteet olivat viime toukokuussa Tokiossa myynnissä kahdessa suositussa tavaratalossa Nordic teemaviikoilla, ja ne saivat hyvän vastaanoton. Erityisesti marjaksylitoli-tuotteet olivat japanilaisten makuun, ja moni innostui makeuttamaan niillä teensä. Osa tuotteista jatkaa nyt matkaansa vakiopaikalle myyntiin Tokion suosittuun Suomi-aiheiseen Metsä Village –teemapuistoon, joka sijaitsee uuden Muumin Valley Park -puiston vieressä. Metsä Villagen myynneistä saadaan taas uudet opit, joiden voimin tuotevalikoimaa karsitaan tai laajennetaan.





Kokeile, erehdy ja korjaa

Uuden, suoraan kansainväliseen myyntiin tähtäävän brändin rakentaminen ei ole sujunut ilman isoja haasteita. Rahoituksen riittävyys, tiimin kokoonpano, oikeiden yhteistyökumppanien ja toimintamallien löytäminen, vientimääräykset ja luonnonraaka-aineiden riittävyys ovat yrittäjille arkipäivää. Kokeile, erehdy ja korjaa on miltei ainoa tapa saada oppeja, joiden käsiparina kulkee rohkeus ja sinnikkyys sekä kova luotto siihen mitä on rakentamassa. Tämä on pienelle toimijalle uhkapeliä, väärä peliliike saattaa tarkoittaa, että seuraavana kuukautena ei pystytä maksamaan palkkaa.

Kokeilujen aiheuttamista harmaista hiuksista on kuitenkin saatu oppeja, joiden tärkeyttä ei pysty rahassa mitata. Tästä esimerkkinä haasteet uuden 100% kompostoituvan pakkauksen kanssa. Pussin hankinnassa mikään aikatauluista väreihin ei sujunut suunnitellusti. Yhteyden rakentaminen myös työ- ja kulutuskulttuuriltaan täysin erilaiseen Japaniin on ollut opettavainen taival. Tilausaikataulujen suunnittelu ja näin ollen myynnin ennustaminen on osoittautunut haastavaksi. Tärkein oppi viennistä onkin ollut seuraava. Paperille voi aina tehdä tehdä tarkkaan mietittyjä suunnitelmia, mutta aitoa, toimivaa ja molemmin puolin kannattavaa liikesuhdetta kahden eri kulttuurin välillä ei rakenneta kuukaudessa eikä vuodessakaan. Se vie oman aikansa ja sen kehittymistä kannattavaksi on lähes mahdoton ennustaa ilman isojen firmojen vientibudjetteja, jos niilläkään.



Tärkeitä on sinnikkyys ja samalla ketteryys

Vuoden päästä osaaminen on taas täysin uudella tasolla, ja tämä onkin parasta yrittämisessä. Kuka ties, tähtäimessä voi olla eri markkinoita ja erilaisia luonnontuotteita. Rohkeuden ja periksiantamattomuuden ohella erityisen tärkeäksi pienelle yritykselle on osoittautunut myös ketteryys toimia ja tarvittaessa muuttua, kyky osata päästää irti vanhoista toimimattomiksi todetuista liiketoimintamalleista. Kaiken pohjalla tulee olla ilo ja rakkaus sitä kohtaan mitä rakentaa, ilman niitä ei haasteista voisi pärjätä.

Tästä jatkamme innolla unelmamme toteutusta, nostaa suomalainen maailman puhtain villiruoka ansaitsemalleen paikalle ruokapöytiin. 

Read the news in English here.

Lisätietoja:

Annika Hannus, Co-founder, annika@mettanordic.com, +358 40 733 7792 Roosa Heinilä, Co-founder, roosa@mettanordic.com, +358 40 865 8992 

Julkaisuvapaita kuvia TÄÄLLÄ

0 kommenttia

Viimeisimmät päivitykset

Katso kaikki

Kommentarer


bottom of page